Was jij niet aanwezig op de informatieavond op 1 december 2021, maar ben je wel benieuwd naar de vragen van de buurtbewoners? Hieronder zetten we de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een mailtje, berichtje via socials óf bel.

BUS terminal

De chauffeurs maken zich zorgen over de smalle busterminals, is dat nodig?
Dit is niet nodig, in nauwe samenwerking met de betrokken vervoersmaatschappijen hebben wij de nieuwe route ontworpen getest. Bovendien zijn er normen waaraan wordt voldaan.

Wanneer gaan de bussen via de Sallandweg uitrijden?
De Gooilandsingel wordt vanaf 1 april 2022 afgesloten, vanaf dat moment gaan de bussen weer via de nieuwe hellingbaan rijden en zal het uitrijden via de Sallandweg plaatsvinden.

Rijden er uitsluitend elektrische bussen?
Er rijden verschillende vervoersmaatschappijen op dit station. De meeste maatschappijen zijn bezig met het elektrificeren van de bussen. De RET is bijvoorbeeld vrijwel de gehele vloot aan het elektrificeren, dat gaat om een vloot van bijna 250 bussen. Dat gaat komende jaren behoorlijk in transitie.

Hoe staat het met de geluidsoverlast bij de uitgang van de bussen onder de woning?

Er is veel onderzoek gedaan naar mogelijke geluidsoverlast voor de woningen die nabij de busroute liggen. Er wordt voldaan aan de eisen die hieraan gesteld worden. Verder is er gewerkt met speciaal asfalt wat stiller is, zijn er steeds meer bussen die rijden op elektriciteit en is er ook een luifel geplaatst die een geluidwerende functie heeft. Deze is in afstemming met de betrokken VvE gegaan.

Wanneer kunnen we weer boven bij Zuidplein uit de bus stappen? Vanaf 1 april 2022 gaat het hele nieuwe systeem van de bussen functioneren en is het weer mogelijk om boven uit te stappen.

ABN plot

Hoe hoog wordt de toren van het ABN plot?
Hier kan een ontwikkeling van ongeveer 70 meter worden gerealiseerd binnen de afspraken die op dit moment zijn gemaakt met de gemeente Rotterdam. Inmiddels is voor dit gebied ook de hoogbouwvisie van de gemeente Rotterdam vastgesteld. Dat betekent dat we zelfs in dit gebied tot 150 meter mogen bouwen. We weten niet of dit mogelijk is en gewenst is, maar dit gaan we wel onderzoeken.

Uitbreiding winkelcentrum

Welke supermarkten komen er?
Er komen twee supermarkten in de uitbreiding die nu wordt gerealiseerd. Dit gaat om een verplaatsing van de bestaande Albert Heijn. De Albert Heijn wordt verplaats naar het nieuwe gedeelte. Daarop komt en een tweede supermarkt, de Amazing Oriëntal. Per saldo komt er daarmee één supermarkt bij in het winkelcentrum Zuidplein: de Amazing Oriëntal. De oude locatie van Albert Heijn krijgt een nieuwe invulling.

Zuiderterrasplantsoen

Gaat er iets gebeuren met het rode plateau van het Zuiderterras plantsoen? Is het wellicht een idee om hier een lunchroom te realiseren?
Wat een leuke suggestie! Daarmee wordt waarschijnlijk het element bedoelt wat nog in verbinding staat met het winkelcentrum nabij de Dirk van den Broek. Vooralsnog zit dit niet in de planvorming of het contract dat de marktpartijen hebben met de gemeente, maar we zullen deze interessante gedachte intern bespreken.

Hoeveel bomen worden er geplant?
In het parkje worden nog 11 bomen geplant, tevens worden en bollen gepoot voor een fleurig voorjaar. In Heel Hart van Zuid worden overigens aanzienlijk meer bomen geplant evenals vele grote groenvlakken.

Carnisse Poort

Wat is stand van zaken van het uitkopen van de woningen in Carnisse poort?
Dit project is in handen van Gemeente Rotterdam. Wij hebben van hen vernomen dat ze nu op de 80/85% qua aankoop van deze woningen zitten.

Hoeveel procent van de woningen is sociale huur, vrije sector en middel dure huur?
De exacte verhoudingen zijn nog niet bekend. Er wordt wel veel ingezet op middel dure huur en koopwoningen tot €355.000 v.o.n. (nieuwe NHG grens 2022) en middel dure huur rond de ca. €1040,- per maand.

Gooilandsingel

Waarom zijn de horecagelegenheden niet rolstoel toegankelijk?
Deze vraag zal betrekking hebben op een klein gedeelte van het zwemcentrum Rotterdam. Dat betreft een herontwikkeling van het voormalige stadsdeelkantoor. Wij vonden het belangrijk om commerciële ruimtes te maken in het oude kantoorgedeelte die aan de nieuwe boulevard kwamen te liggen. Helaas konden we de bestaande vloeren niet verlagen omdat daaronder weer souterians liggen, dat heeft dus helaas zijn beperkingen. Bij LISA en 30ml is dit gelukkig wel gelukt maar niet bij alle units. Omdat het een herontwikkeling betreft was dit helaas niet anders op te lossen.

Vanaf wanneer is de Gooilandsingel autovrij?

In 2022 wordt de Gooilandsingel flink aangepakt. Vanaf januari 2023 ligt de hele boulevard erin en is de Gooilandsingel autovrij. Deze is dan vooral voor voetgangers en fietsers. Enkel gebruik voor inrijden voor hulpdiensten en bevoorrading van de bedrijven is dan nog toegestaan.

Bij het zwembad en theater staan leuke terrasjes, komen er meer? Dit is zeker de bedoeling. Wij zijn volop bezig dit extra te stimuleren. Daar waar we kunnen gaan we inzetten op gezelligheid en terrassen. Dan is er te denken aan ruimtes rondom het nieuwe station, maar ook straks bij Ahoy en de nieuwe Pathé bioscoop en het hotel.

Algemeen

Komt er ook een betere verbinding tussen de Wevershoek en Hart van Zuid?
De passerelle van het winkelcentrum is de verbinding tussen de Wevershoek en Hart van Zuid. Daaraan zijn nu geen werkzaamheden voorzien. Wel worden er worden aanpassingen gedaan aan de kruising Pleinweg – Goereesestraat. Deze wordt vergroot en enkele meters verder vervalt juist een kruising die vrij dicht op deze kruising ligt. Hiermee wordt de oversteek van de Pleinweg overzichtelijker en daarmee ook veiliger.

Wil je op de hoogte blijven van alle plannen rondom Hart van Zuid? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. 

schrijf je in voor de nieuwsbrief

Artist Impression TomDavid Architecten

Artist Impression TomDavid Architecten